6. sept 2017

autoost Kansase moodi

ostsin auto. 
mul on olnud juhiload üle 10 aasta ja see on mu teine auto. eelmise auto Citroen Xsara aastast 2003 "pärisin" emalt, hakkasin ema autot edasi liisima kui load sain, sest tema sai uue ja parema ja mul oli autot vaja. selle praeguse auto valisin aga päris ise :) kuna mu abikaasal on 2 Toyotat (mida ta mõlemat kasutab) ja üks neist ligi 20 aastat vana ja teine 30, siis olen erinevate lugude põhjal jõudnud järeldusele, et Toyota peab hästi vastu. autod on ju kallid ja mul pole plaanis uut nii pea soetada. 
otsisin autot, mis oleks Toyota, mitte rohkem kui 10 aastat vana, eelistatult Yaris - need on mõnusad väiksed ja üsnagi ökonoomsed. Priuse pigem välistasin, sest sellel on minu silmis liiga palju disainivigu (ebamugavad istmed, ülisuur pimenurk ja kardan, et mitmed varuosad oleks ka kallimad). olin paar võimalikku Yarise varianti neti kaudu Kansas Cityst leidnud ja olime juba peaaegu valmis vaatama minema (tund-poolteist sõitu), aga siis leidsin selle punase oma ämma väiksest linnakesest ja pärast proovisõitu ja päevake mõtlemist, koju ma ta tõingi. eriti meeldis mulle, et siin müüakse ka Yarise sedaane, neid pole ma Eestis märganudki.
aasta 2007, aga läbisõitu oli vaid 33 tuhat miili, see peaks olema umbes 53 tuhat km.
 uus omanik koos uue autoga ostupäeval 31.mai 2017
eelmine auto oli mul nimetu, aga see nõudis nime. saage tuttavaks - Poppy ehk moon või moonike. kui kodus mehega või sõbrannaga arutame, et mis autot võtta, siis minu autost räägime ikka nimega Poppy, kõik on selle nime hästi omaks võtnud :)
nagu näha, siis Ameerikas käib numbriplaat vaid taha, kes tahab paneb vabalt valitud numbriplaadi ka ette otsa, nt oma lemmik spordimeeskonna või ülikooli nimega.
 veel mõned vaated
alguses anti ajutine paberist märk millega võis 2 kuud sõita enne kui autot registreerima minna
kuna eelmised veljed olid osaliselt pragudega ja autost puudusid matid, siis sai teda juba pisut tuunitud uute kummimattide ja mustade velgedega (autol on rohkem musti detaile kui hõbedasi).
autoost sai vormistatud sellisel paberilipikul
mis Ameerikas eriti tore pole, on see, et kui sa midagi ostma lähed, siis tavaliselt sa ei tea, mis see päriselt sulle maksma läheb, sest hinnad on esitatud maksuta. harva osades kohtades on maksud juba hinna sees, aga pigem mitte. ma isegi ei osanud mõelda, et autohinnale tulevad ka maksud otsa ja kui sellele tuleb nii 10% lisaks, siis on see päris priske lisa. siin on eraldi maksud nii riigile, osariigile kui ka vallale. ostsin auto ämma linnast, mis on teises vallas kui meie 20 minuti kaugusel olev pealinn, kuna seal on müügimaks väiksem, siis autot registreerima minnes selgus, et mul tuleb veel oma linna vallale lisa maksta. müügimees oli seda seletanud, et kuna mul on sissekirjutus teises linnas, siis alati tuleb maksta ostulinna ja sissekirjutuse linnast see maks mis on kõrgem, aga olin arvanud, et maksin autot ostes juba kõik maksud ära, hiljem registreerima minnes aga selgus, et ikka minu linna/valla osa tuli veel otsa. ämma linnas on müügimaks vist 7.5%, meil 9.15%.
meil autodele ülevaatust ei tule teha, küll aga tuleb auto iga aasta septembris uuesti registreerida ja uus kleepekas numbrimärgile kleepida, õnneks peaks seda toimingut saama teha netis krediitkaardiga tasudes ja kleepekas saadetakse postiga koju. nimetagem seda iga-aastaseks automaksuks, mis nagu näha, on pisut alla 50 dollari aastas.
siin on näha mis makse mul autot registreerides lisaks tuli maksta, päris palju erinevaid ridu, mille vajalikkusest mina eestlasena küll aru ei saa.
selline on mu auto tehniline pass, see on suur, ameerika "letter" mõõdus, mis on suuruselt A4 kanti.

auto dokumente hoitakse siin sellises ümbrikus. kindlustusest pilti ei teinud, aga seda tehakse siin tavaliselt kuue kuu kaupa ja maksab mulle rohkem kui aasta jagu kindlustust Eestis, olgugi, et auto on 10 aastat vana. siin sõltub kindlustuse hind lisaks automargile ja vanusele ka kindlustatu soost, vanusest kui ka sellest, kas oled vallaline või abielus. nt noored vallalised mehed maksavad väidetavalt rohkem kui nt abielunaised :) sõidustaažist otse hind ei sõltu kui nt saadki load alles hiljem elus, mis on küll Ameerikas väga ebatõenäoline, sest pea kõigil on load ja auto, muidu palju kuhugi liikuma ei saa. õnneks on lubade tegemine siin üldjuhul lihtne ja odav, vähemalt Kansases.
tänakseks olen oma Poppyga juba kolm kuud sõitnud ja olen oma ostuga väga rahul.
pikka iga mu Poppyle! :)

Kommentaare ei ole: