30. märts 2016

juhiload Ameerika moodi

kui ma aastaid tagasi Eestis juhilube tegin, siis mäletan, et lubade kättesaamisel mõtlesin, et õnneks ei tule kunagi enam seda hullust läbida. see närvipinge oli mulle üks elu suuremaid, umbes nagu muusikakooli eksamid. aga seoses USA-sse kolimisega tuli siin uued load teha. esmalt pidin ootama, et saaksin alalise elamisloa ja sotsiaalkindlustusenumbri. kui kaardid käes hakkasin 102 lk liiklusseadust lugema. lisaks ostsin netist 14,95 eest 100 küsimusega netitesti harjutamiseks, see oli kohandatud vastavalt osariigile. ühtteist on siin teisiti nagu nt koolibussiseadus, kiirteed, kõik need erinevad mõõtühikud kiiruses ja vahemaades, jne. üks põhierinevus on siin selles, et nelja stop-märgiga ristmikul on õigus sellel kes esimesena ristmikule jõuab. kui autosid on korraga ristmikul ainult 2-3, siis on üsna lihtne, aga kui igast suunast on nii 3 või rohkem autot, siis mul ajab küll pea sassi, et kelle kord parasjagu on, kuigi õnneks tuleb järge pidada ainult nende osas kes minuga samal ajal ristmikule satuvad.
täna mõtlesin, et lähen proovin vähemalt kirjaliku testi ära teha. siin on elav ootejärjekord ja mitte kuudepikkune nagu Eestis. õhkkond siinses DMV-s on oluliselt sõbralikum kui ARK-is. sattusin heal ajal, enne mind ootas vaid 2 inimest ja pidin oma järjekorda ootama ainult u 5 min. siis võeti mult ports dokumente, s.h. 2 tõestust minu elukoha kohta ehk mulle siinse aadressiga saadetud ümbrikud. USA-s on juhiload osariigipõhised. kui kolid, tuleb minna uues osariigis lube vahetama. oma kolimisest tuleb teavitada neid kümne päeva jooksul. huvitav, kas tõesti inimesed kolimise tuhinas mäletavad, et suht kohe tuleb minna juhilubadega tegelema?!
pilti tehti minust sellise kaameraga, kuhugi boksi pugema ei pidanud
silmi kontrolliti selle masinaga ja ainult siis, kui ma ütlesin, et kannan vahest prille kaugele vaatamiseks

masin näitas mulle korraga kolme tulpa numbreid kahanevas reas ja ridu oli kokku 4. mina pidi lugema teiseks väiksemat. kuna vasak silm on mul silindriline ja teatud kraadidel isegi -2,75 (kui ma õigesti mäletan), siis vasaku tulba rida oli mulle üsna udune. ütlesin, et vasakut ma eriti ei näe. sain vastuseks, et ütle siis seda, mida näed :) lugesin kesmise ja parema tulba numbrid ette ja tundub, et jäädi rahule. siin on seadus, et ainult üks silm peab piisavalt nägema ja paremaga on mul suht hästi veel :) mingit tervisetõendit siin vaja polnud.
lubade eest tuli kokku tasuda 29,73 dollarit. 0.73 sellest oli kaardimakse tehingu tõttu. vaatasin võrdluseks, et Eestis maksab esmaste juhilubade tegemine praegu 86-92€, iga läbikukutud eksami eest tuleb uuesti tasuda 26€, siin maksab uus eksam 1,5 dollarit ja teha saab seda kasvõi juba järgmisel päeval. kui 4 x kukutakse järjest läbi, siis tuleb 6 kuud oodata, et uuesti tulla. 
siin ei tule läbida mingeid kohustuslikke sõidutunde, harjutad natuke mõne sõbra või pereliikmega ja lähed proovid kohe eksamit teha. ka mitmed keskkoolid pakuvad lubade tegemise võimalust. nt mu mees sõitis kekaõpsiga veidi ringi ja siis mingit n.ö. riiklikku eksamit ei tulnudki teha. oletan, et Eesti võrdlus oleks läbida mõned sõidutunnid sõiduõpetajaga ja siis ta väljastab sulle tõendi, et oskad sõita küll. nii palju närvirakke jääks alles!
kirjalikus testis oli 25 küsimust ja eksida võis 5'ga. jube tüütu oli ainult see, et testi tegin puutetundlikul ekraanil ja pidin enamasti u 10 x enne nuppu vajutama, et see töötaks ja järgmise küsimuse juurde liiguks. üleval ekraanil oli koguaeg näha mitu vastust on õigesti ja mitu valesti läinud. küsimusi sai ka vahele jätta ja uuesti nende juurde tagasi tulla. minu tasulisest testiharjutusest kuigi palju kasu polnud, sest vaid mõned küsimused olid sarnased neile. minu õnn, et olin korralikult kogu seaduse läbi lugenud ja seega sain 23 õige vastusega kenasti testi tehtud. siin mingeid konksuga küsimusi pole, valida oli kolme vastuse vahel ja õige sai olla korraga vaid 1 variant. Eestis lube tehes oli mul vist 30 küsimust, igas 4 vastusevarianti ja õiged võisid olla 1-4 vastust, samas luges veaks vist neist igaüks eraldi. seda ma enam ei mäleta kas eksida võis kahe või kolmega.
peale kirjaliku testi läbimist tuli ooteruumis natuke oodata ja siis läksime kohe sõitma. kuna eksamit tehakse oma autoga ja autod on siin igasuguses seisukorras, siis kontrolliti kas ikka kõik tuled ja signaal töötavad. mind pani muigama see, et kuigi olin tulnud eksamile üksi oma mehe autoga, siis keegi ei küsinud, et kelle auto see on ja kuidas see siia sai ;) õnneks külgboksi parkimist ja mitmepunkti tagasipöördeid ei pidanud tegema, kuigi seaduses oli kirjas, et vähemalt kahte erinevat ülesannet tuleb teha. sõitsime natuke ühel suuremal ja mõnel väiksemal tänaval. pidin ainult paremale ja vasakule pöörama mõned korrad, valgusfoori, teisi autosid ning stop ja anna teed märki märkama, muud ei midagi. kokku sõitsin vast 5-10 minutit. isegi kiirteedele ei viidud. oma keerukuselt on see liiklus siin umbes Pärnu ja Tartu vahepealne + kiirteed kus sõidetakse 100-120 km/h. mitte ühtegi suurt ja keerulist ringi siin pole. mõned väiksemad ja lihtsamad on. eksamit võttis vastu see sama u 60 aastane proua kes mu dokumentide, silmakontrolli, pildi, testi ja kõige muuga tegeles ja nagu naksti oli juhilubade eksam tehtud! 
pildil minu ajutised load. silmade värv, pikkus ja kaal on neil millegipärast olulised nii juhilubade kui greencardi ehk elamisloa jaoks. päris juhiluba peaks saabuma umbes kahe nädala jooksul postkasti. allkirja tuleb siin alati anda töntsaka ümara pulgaga puutetundlikule ekraanile millega minu meelest pole võimalik midagi väikest ja normaalset kirjutada, lisaks jätab see osad tähed lihtsalt vahele. allkiri on USA-s üldjuhul ees- + perekonnanimi. load kehtivad siin 6 aastat ja mulle arusaamatul põhjusel lõppeb nende kehtivus alati omaniku sünnipäeval mitte lubade väljastamise kuupäeval. seda ma ei tea, kas aega antakse mulle siis 5 aastat ja 7 kuud või 6 aastat ja 7 kuud. kaldun arvama, et pigem läheb käiku esimene variant.
nüüd morjendab vaid see, et kaotan oma Eesti juhiload kui siia elama jään ja kui kunagi peaksin tagasi tulema, siis hakkab sama trall seal uuesti peale. aga muidu - HURRAA!!! :)

1 kommentaar:

Unknown ütles ...

Nii tore et teie postituse leidsin :) just what I needed to know !